Holdbeskrivelse - indoor cycling

 

Indoor timers intensitet og varighed

Blandt instruktørerne eksperimenterer vi løbende med hvordan vi kan finde på nyt, og gøre træningen både bedre og sjovere. Senest har vi fået suppleret vores fantastiske pulssystem med muligheden for at introducere watt træning og det gør vi selvfølgeligt.

For at vi alle kan finde rundt i timetyperne forenkler vi definitionerne lidt. Fremover vil en standard time være defineret ved sin længde, d.v.s. begreberne basis, øvet og elite fjernes. På standard timerne er det op til instruktøren om pulse systemet anvendes – som udgangspunkt kan i forvente at dette tændes og for en stor dels vedkommende er en integreret del af timen.

  • 45 minutter
  • 60 minutter
  • 90 minutter
  • og så fremdeles.

Såfremt timerne køres efter et bestemt tema vil der efter timen stå hvad der er specielt for denne time.

Introtime

Generel introduktion til Indoor cycling - indstilling af cyklen, lidt teori ca. 20 minutter og mulighed for at køre med på 45 minutters time efterfølgende.

Timen er for helt nye, der gerne vil prøve at snuse til, hvad indoor cycling er. Du får en indgående forklaring på korrekt indstilling af cyklen og lærer om basal cykelteknik.

Timen består af opvarmning, let kørsel, intervaller med moderat hårdhedsgrad efterfulgt af cool down og stræk.

Du kan deltage gratis én gang i denne time uden at være medlem af Tjæreborg Fitness. Det kræver bare oprettelse af et login, og så booker du dig på timen under punktet Booking - indoor cycling

Fatburner

Medium intensitet - lange pas - lange timer.
Vi kører typisk mere end 60 minutter indoor cycling med lavere intensitet, men er aktiv i længere tid. Fokus på kalorieforbrænding, så vi bliver omkring 8 på DGI skalaen.

Maks Puls

Kortere timer- der varmes op og så angribes pulsen i et par blokke.

BEMÆRK! Deltagelse kræver brug af pulsbælte, som udlånes til timen. For at kunne benytte pulsbæltet, skal du selv investere i en elastik(af hygiejniske grunde). Tjæreborg Fitness sælger elastikkern, som kan købes her.

I timerne vil der være fokus på måling af maksimal puls. Timerne starter med en grundig opvarmning og en let blok, inden vi skal prøve at måle den maksimale puls. Man måler ens maksimale puls, når man presser sig selv maksimalt og ikke længere kan holde samme intensitet.

Med pulsbælte på kan man følge pulsen og aflæse den højeste værdi pulsen kommer op på på vores Activio pulssystem. Det er indtil videre ens maksimale puls. Hvis man senere ved en anden lejlighed måler en højere puls, så er det selvfølgelig ens maksimale puls.

Det kan godt kræve lidt tilvænning at presse sig selv maksimalt, så det er ikke sikkert, at man får målt den rette værdi første gang man udfører en test af maksimal puls.

Når man har fået målt sin maksimale puls, tastes den ind i Activio pulssystemet. Activio bruger derefter den maksimale puls til at angive din træningsintensitet (% af maksimal puls) og dine træningszoner, når du træner.

Watt

Watt-timer er lige så forskellige som alle andre timer. Det kan være ultra korte intervaller eller lange intervaller, høj belastning eller lav belastning, høj kadence eller lav kadence, i takt til musikken eller ude af takt til musikken. Fælles for watt-timerne er dog, at der refereres til FTP i stedet for til puls. FTP er den maksimale belastning du lige præcis kan holde i 1 time. I stedet for at køre efter puls, så kører du altså efter det antal watt du kan træde.

For at finde sin FTP kan man bruge en skala, der tager udgangspunkt i din alder, idealvægt og antal gange man træner i ugen (skalaen findes i lokalet). Endnu bedre er at tage en test. Instruktørerne i Tjæreborg fitness tilbyder typisk en 5 min test, hvor man ud fra resultatet kan beregne sin FTP. I stil med at taste sin maksimale puls ind i Activio, så skal man også taste sin FTP ind i Activio. Instruktørerne kan være behjælpelige med dette, hvis det driller.

Alle er velkommen på timerne, men du får det største udbytte ved at kende din FTP og bruge det som redskab undervejs i timerne.

Øvrige

Ud over de nævnte timer tilstræber vi at holde et antal events i løbet af året – mod en beskeden betaling som bruges til forplejning og andet der kræves til den konkrete event har du muligheden for at køre fra 2 timer og potentielt op til 12 timer. Der er som udgangspunkt ingen regler for events så du kan forvente at vores events er samtidigt sjove, hårde, skøre og generelt lidt på kanten af hvad der er normalt.