Hvorfor træne?

 

Hvorfor styrketræne?

Der er mange helbredsmæssige fordele ved at styrketræne. Du bliver stærkere og får en bedre koordinationsevne. Denne kombination virker skadesforebyggende på dit bevægeapparat. Din forbrænding sættes også i vejret, og du får lettere ved at tabe dig eller vedligeholde din vægt.

Styrketræning er for alle aldersgrupper, og det er aldrig for sent at komme i gang. Ældre er ligeså modtagelige for styrketræningens positive effekter som unge, og denne slags træning medvirker til, at du kan klare flere ting i hverdagen. Desuden vil træningen nedsætte risikoen for knogleskørhed og medføre en bedre koordination, styrke og balance.

Styrketræning et par gange om ugen vil hurtigt give dig mærkbare resultater i form af en øget muskelmasse og styrke. Ligeledes giver træning et øget selvværd og stemningsniveau.

 

Hvorfor konditionstræning?

Konditionstræning forbedrer primært kredsløbsfunktionen, hvilket vil sige samspillet mellem hjerte, lunger, blod, blodkar og muskler. Hjertets pumpekapacitet forøges således, at dit hjerte bliver i stand til at pumpe mere blod ud for hvert hjerteslag. Den samlede blodvolumen bliver også større. Derudover dannes der flere af de små blodårer (kapillærer) og forbrændingsenzymer i musklerne.

Resultatet bliver en større maksimal iltoptagelse samt en øget udholdenhed. Din krop bliver bedre til at transportere ilt og næringsstoffer ud til musklerne, og musklernes evne til at omsætte ilt og næringsstoffer øges.

På grund af de nævnte træningseffekter er konditionstræning såvel som styrketræning et effektivt middel til at forebygge de mest udbredte livsstilssygdomme, såsom overvægt, hjerteproblemer, åreforkalkning, forhøjet blodtryk og type II diabetes. 

 

Kilde: www.dagenssundhed.dk